top of page

Bericht van wijziging van aangifte beantwoorden per e-mail?

Bijgewerkt op: 16 sep 2024

Wanneer je een bericht van wijziging van aangifte ontvangt van de Belgische belastingadministratie, rijst vaak de vraag: hoe kan je hierop reageren? Mag dat per e-mail, of moet je een aangetekende brief sturen? In dit artikel lichten we de verschillende mogelijkheden toe om correct te reageren op een bericht van wijziging van aangifte.

Een mevrouw die een bericht van wijziging beantwoordt per e-mail

Mag je een bericht van wijziging van aangifte beantwoorden per e-mail?


Volgens de Belgische wetgeving zijn er meerdere manieren waarop je een antwoord kunt formuleren op een bericht van wijziging van aangifte. Het belangrijkste is dat de Belgische belastingwetgeving stelt dat de belastingplichtige zijn antwoord schriftelijk dient over te maken, en dit binnen een termijn van 1 maand te rekenen van de derde werkdag volgend op de verzending van het bericht van wijziging van aangifte.


De belastingwetgeving bepaalt echter niet specifiek op welke wijze de belastingplichtige zijn antwoord schriftelijk moet indienen. Algemeen wordt echter aanvaard dat de belastingplichtige drie opties heeft:

1. Per e-mail: door een e-mail te sturen naar het juiste adres van het bevoegde belastingkantoor.

2. Via MyMinFin: het online platform van de FOD Financiën, waar je het antwoord kunt uploaden (www.myminfin.be).

3. Per aangetekende post, als je voorkeur uitgaat naar een meer formele manier van communicatie die een bewijs van verzending biedt.


In principe is het dus niet verplicht om een aangetekende brief te versturen, en volstaat een e-mail of het online platform MyMinFin. Het is wel belangrijk om te kunnen bewijzen dat je weldegelijk de e-mail op tijd verstuurt hebt. In dit kader raden we aan om te werken met een een ontvangst- en leesbevestiging. Als je kiest om het antwoord in te dienen via MyMinFin krijg je geen verzendbewijs, kijk dan ook goed na dat het antwoord correct werd geüpload en neem desnoods een printscreen hiervan.


Conclusie

Als je een bericht van wijziging van aangifte ontvangt, heb je de keuze uit verschillende veilige en toegestane communicatiemiddelen om te antwoorden: per e-mail, via MyMinFin, of per aangetekende post. Elk van deze opties is rechtsgeldig en het is aan de belastingplichtige om te kiezen welke methode het beste bij je situatie past. Zorg er in elk geval voor dat je antwoord tijdig wordt verstuurd én dat je dit kan bewijzen. Dit om eventuele problemen met de belastingadministratie te voorkomen.


Voor meer informatie of juridische bijstand bij fiscale vraagstukken, neem gerust contact op met ons .





Christophe Romero Senne Verholle

Comments


CONTACT

Aeacus Lawyers staat tot uw dienst voor al uw juridische vragen. U kan met ons geheel vrijblijvend contact opnemen via het onderstaande e-mailadres of door het onderstaande formulier in te vullen. Wij komen zo spoedig mogelijk bij u terug. 

bottom of page