top of page

Bericht van wijziging van aangifte ontvangen: wat nu?

Bijgewerkt op: 16 sep 2024

Wanneer de fiscale Administratie niet akkoord gaat met een ingediende aangifte kan deze een zogenaamd “bericht van wijziging” versturen naar de belastingplichtige. De fiscale Administratie kan dit enkel doen in gevallen die staan opgesomd in de wet.

Bericht van wijziging aangifte

Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de fiscale Administratie  na een controle van de aangifte (in de personenbelasting of in de vennootschapsbelasting) heeft vastgesteld dat:


  • Bepaalde inkomsten niet of onjuist werden aangegeven. Denk hier bijvoorbeeld aan wanneer  u huurinkomsten hebt aangegeven als onroerend inkomen terwijl de fiscale Administratie  van oordeel is dat het gaat om beroepsinkomsten of wanneer u crypto-inkomsten niet hebt aangeven terwijl de Administratie van oordeel is dat het gaat om een divers inkomen.

  • Bepaalde beroepskosten niet voldoen aan de wettelijke voorwaarden waardoor de Administratie deze gaat verwerpen.

  • Er informatie werd ontvangen uit het buitenland waaruit blijkt dat er buitenlandse belastbare inkomsten niet werden opgenomen in de Belgische aangifte.

Wettelijke Voorwaarden voor het versturen van een bericht van wijziging

Volgens de belastingwetgeving moet een bericht van wijziging van aangifte voldoen aan specifieke voorwaarden:

1 ) Aangetekende brief

Artikel 346 van het wetboek van inkomstenbelasting stelt dat de fiscale Administratie het bericht van wijziging van aangifte per aangetekende brief dient over te maken aan de belastingplichtige.

2) Duidelijke omschrijving van de onregelmatigheden

In het bericht van wijziging van aangifte moet de fiscale Administratie  duidelijk aangeven welke inkomsten en/of andere gegevens zij wil aanpassen of vervangen ten opzichte van wat de belastingplichtige heeft aangegeven of schriftelijk heeft erkend. De fiscale Administratie  dient daarbij de redenen die naar haar oordeel de wijziging rechtvaardigen te vermelden.

3) Voorstel van de correctie(s)

Het bericht moet daarnaast de voorgestelde correcties bevatten, inclusief de berekeningen en de grondslag voor deze wijzigingen. Dit moet de belastingplichtige in staat stellen om de redenering van de fiscale Administratie  te begrijpen en te kunnen controleren.

4) Ondertekening

Het bericht van wijziging van aangifte moet worden ondertekend door de bevoegde ambtenaar. Een niet-ondertekend bericht van wijziging van aangifte is nietig en heeft de nietigheid van de daaropvolgende aanslag tot gevolg.

5) Taal van het bericht

Het bericht van wijziging van aangifte dient te zijn opgesteld in de taal van het taalgebied waar de belastingplichtige woonachtig is. Is dat niet het geval, dan is het bericht nietig en is de daaropvolgende aanslag eveneens nietig.

6) Termijn voor antwoord.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van 1 maand te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de verzending van het bericht van wijziging van aangifte om te antwoorden. Deze termijn kan verlengd worden in geval van een wettige reden (bv. ziekte of wanneer bepaalde documenten moeten worden opgevraagd bij de bank).

Mogelijkheden voor de belastingplichtige

Na ontvangst van een bericht van wijziging van aangifte heeft de belastingplichtige verschillende opties om te reageren:

1. Aanvaarding van de wijzigingen

De belastingplichtige kan akkoord gaan met de voorgestelde correcties. Dit kan schriftelijk bevestigd worden aan de fiscale Administratie. Na aanvaarding worden de wijzigingen doorgevoerd en wordt een aangepaste aanslag opgesteld.

2. Betwisting van de wijzigingen

Indien de belastingplichtige niet akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen, kan hij zijn opmerkingen overmaken aan de fiscale Administratie. Een (gedeeltelijk) niet-akkoord met het bericht van wijziging van aangifte moet schriftelijk en binnen de aangegeven termijn worden ingediend. Hierbij dient de belastingplichtige duidelijk te motiveren waarom de voorgestelde correcties volgens de belastingplichtige onterecht zijn.

Het (gedeeltelijk) niet-akkoord kan verdere bewijsstukken of uitleg bevatten om het standpunt van de belastingplichtige te onderbouwen.

Procedure na indiening van een (gedeeltelijk) niet-akkoord

Het antwoord op een bericht van wijziging van aangifte kan per aangetekend schrijven, per e-mail of via MyMinFin worden ingediend.


Na indiening van het antwoord op het bericht van wijziging van aangifte is de fiscale Administratie verplicht om de opmerkingen van de belastingplichtige na te kijken.

Ten laatste de dag van de vestiging van de aanslag, stelt de fiscale Administratie  de belastingplichtige schriftelijk in kennis van de opmerkingen die de belastingplichtige heeft gemaakt en waarmee zij geen rekening kan houden, met vermelding van de motieven die de beslissing van de fiscale Administratie  rechtvaardigen.

Vervolgens wordt de aanslag door de fiscale Administratie  gevestigd, waarna de belastingplichtige over een termijn van 1 jaar beschikt om een bezwaarschrift in te dienen als hij zich niet kan vinden in de beslissing van de fiscale Administratie .

Ons advocatenkantoor heeft door de jaren heen een uitgebreide expertise opgebouwd in het opstellen van antwoorden op berichten van wijziging van aangifte. Dankzij onze grondige kennis van de fiscale wetgeving en procedures, kunnen wij u bijstaan om een goed onderbouwd antwoord te formuleren dat uw belangen optimaal verdedigt. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor verder advies of begeleiding bij het afhandelen van uw fiscale verplichtingen.


Heeft u nog vragen of opmerkingen aangaande bovenstaande problematiek? Boek gerust een vrijblijvend gesprek in.





Christophe Romero Senne Verholle

Comments


CONTACT

Aeacus Lawyers staat tot uw dienst voor al uw juridische vragen. U kan met ons geheel vrijblijvend contact opnemen via het onderstaande e-mailadres of door het onderstaande formulier in te vullen. Wij komen zo spoedig mogelijk bij u terug. 

bottom of page